Известие

Collapse
No announcement yet.

За борбата с омразната ръжда

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • За борбата с омразната ръжда

    Премахване на ръжда със солна киселина и уротропин

    Следващата рецепта е само за хора, които обичат да експериментират.

    Преобразователи за ръжда, телени четки, шкурка и какво ли не съм опитвал, но процеса си остава много трудоемък... Ето какво измислих последните дни и резултата се оказа впечатляващ! Идеята е да се използва солна киселина, която разяжда ръждата и я превръща в разтворим железен трихлорид, който просто се измива. Лошото е, че освен жележните окиси и хидроокиси, солната киселина разяжда и желязото, което е съвсем нежелателно.
    Решението открих в един стар учебник по химична технология - трябва да се използва т.н. "инхибитор на киселинната корозия". Това са вещества, които пречат на киселината да реагира с метала, но не влияят на разтварянето на окисите. Такова вещество е например уротропина. Купува се в аптеките или в магазини за реактиви. Не е отровно - използва се за лекарство, както и за консервант в колбасите. Гори обаче не по-лошо от спирт, така че го дръжте далеч от огън...

    Малко се отдалечих от темата...

    Вълшебната смес се прави от солна киселина, вода и уротропин. Количеството на уротропина не е критично - примерно 10..20 грама на литър разтвор е добре. Количеството на водата зависи от това колко бързо искаме да действа разтвора. Колкото повече вода, толкова по-бавно дайства.

    Как се прилага разтвора:

    Метод1: Просто потапяме ръждивото желязо в разтвора и чакаме. Ръждата пада и се разтваря, а разтвора става жълто-кафяв. В този случай може да се работи с по-разредени разтвори, защото можем да почакаме: примерно 2 части вода на 1 част киселина.

    Метод2: Ако желязото е голямо, а ръждата не много дебела - хващаме четка и намазваме повърхността с разтвора - тънките слоеве ръжда просто се измива под четката, за останалото ще трябва да почакаме 20..30 минути. В този случай е добре да се работи с по-концентриран разтвор.

    Метод3: Ако предмета е голям, а ръждата дебела, тънкият слой разтвор не може да разтвори цялото количество ръжда. В такива случаи аз правя следното - намазвам предмета с четка и след това, върху мократа повържност нареждам слой от 2..3 салфетки или тоалетна хартия. След това обилно намокрям салфетките с разтвор и оставям да действа до разтваряне на ръждата. Ако е концентриран разтвора, 20..30 минути са достатъчни.

    Последваща обработка: След почистването на ръждата, измивам предмета обилно със студена вода и след това го напръсквам със концентриран разтвор на сода бикарбонат. Содата неутрализира киселината попаднала в разни процепи и пори по предмета и забавя ново ръждясване. Ако предмета не може да се измие обилно (примерно заради габаритите), тогава направо може да се намаже/напръска с разтвор на сода, докато спре да се пени и след това леко да се изплакне със студена вода и да се подсуши.

    След тази обработка, предмета трябва да се предпази от корозия възможно по-бързо. Примерно да се грундира (и боядиса), или да се намаже с машинно масло, грес или др.под.

    Техника на безопасност:

    1. Винаги сипвайте КИСЕЛИНАТА ВЪВ ВОДА, а не вода в киселината.

    2. Работете с ръкавици, предпазни очила и стари дрехи! Солната киселина не е отровна, но когато е концентрирана е разяждаща.

    3. Както казах, солната киселина не е отровна и затова може да се изхвърля в канала, добре разредена с вода. А ако я неутрализирате със сода бикарбонат - продуктите са готварска сол и вода.

    3. Работете на проветриво място или най-добре на открито - от солната киселина се отделя хлороводород, който дразни дихателните пътища.

    4. При попадане на киселина на кожата ви - промийте мястото с много вода, разтвор на сода бикарбонат и накрая със сапун. При попадане в очите - продължително промиване с вода на чешмата и веднага на лекар за преглед.


    темата е от този форум http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=38326
    Last edited by staiger; d.m.y г., 13:57.
    Ако съдбата ти обърне гръб-изчакай я да се наведе.....
    Звукът може да бъде
    описан само така: представи си смесица от бръмченето на Nascar-Chevys и пакистанска свиня-майка

  • #2
    Аз имам известен опит със солната киселина и мога да кажа само едно: не се занимавайте с глупости!!!! Истината е в рязането до здраво, качествени заварки и качествена обработка след това

    Моята 33-ка (по-старата) съм я кърпил любителски с баща ми, педи вече 5 години, но е правено всичко с мерак и сега там където е заварявано все още няма забележка
    Alfa 33 1.7 16V QV `85г. карбураторен бензинояд

    Comment


    • #3
      Да и аз се сьгласявам с колегата Bobi_33 рязане до здраво...при мен обаче вече няма здраво!
      alfa33 1.5 Boxer twin weber or Dell Orto DRLA40 105 hp/Quadrifoglio Oro 84

      Comment


      • #4
        Първоначално публикувано от valentino Покажи съобщение
        Да и аз се сьгласявам с колегата Bobi_33 рязане до здраво...при мен обаче вече няма здраво!
        И при мен беше така. Тунела даже се беше скъсал, защото на практика колата нямаше прагове. Впоследствие от колата остана само леглото на вратата. Другото се изгради наново. Външни, вътрешни и междинни прагове са изградени изцяло наново, само, че от 1.2 мм ламарина (фабрично дебелината е 0.7мм) . В крайна сметка имам чувството, че купето се усуква по-малко отпреди. Когато я вдигам на крик, вратите се отварят и затварят спокойно
        Alfa 33 1.7 16V QV `85г. карбураторен бензинояд

        Comment


        • #5
          Ооо то при мен значи не е толкова лошо багажника е само прояден и то зняеш точно каде над колелата поради липса на кори под калниците стандартната дупка под шофера и толкова а и около уплатненията отзад на стъклото но багажника кадето се стича водата!
          alfa33 1.5 Boxer twin weber or Dell Orto DRLA40 105 hp/Quadrifoglio Oro 84

          Comment


          • #6
            Първоначално публикувано от Bobi_33 Покажи съобщение
            И при мен беше така. Тунела даже се беше скъсал, защото на практика колата нямаше прагове. Впоследствие от колата остана само леглото на вратата. Другото се изгради наново. Външни, вътрешни и междинни прагове са изградени изцяло наново, само, че от 1.2 мм ламарина (фабрично дебелината е 0.7мм) . В крайна сметка имам чувството, че купето се усуква по-малко отпреди. Когато я вдигам на крик, вратите се отварят и затварят спокойно
            Чесно да ви кажа сьм имал и мн.изгнила и мн.здрава без грам рьжда 33-ка,и всичките като се сетя като ги вдигам на крик все трудно им се отваряха вратите,маи са доста мекушави,с тьнки ламарини,леки са и затова и си вьрвят,ама напити ли ги рьждата........
            ALFA ROMEO 156 2.4 20V JTDM sportwagon ALFA ROMEO 155 Q4 300+++Ps.
            Alfa Romeo 145 3.0V6
            Alfa Romeo 33 1.7 16V 4x4 Аlfa spider 3.0 V6

            Comment


            • #7
              Да няма спасение така е поне боксера е корав мотор и това компенсира другите недостатъци
              alfa33 1.5 Boxer twin weber or Dell Orto DRLA40 105 hp/Quadrifoglio Oro 84

              Comment


              • #8
                Айде сега...
                Колегата даде нагледен урок по химия!
                Колко е добър е без съмнение, но колко е добър резултата на практика го знам много добре.
                Вместо със солна киселина и добавъчните бълвочи, по-добре е направо да сипеш на ръждата азотна киселина(ама концентрирана) и след пушеците не само е отстранила ръждата, ами е и пасивирала или иначе казано азотирала метала.
                Това на теория!
                На практика, там има масло и други реагенти и резултата е сюрреалистична картина от най-разнообразни петна.
                За това, ако не е изгнило, а само ръждясало, взимаме една част мазут, две части бензин и М 10 Д на око.
                Напръскваме ръждясалото и то става монолитно като коша на москвич 408 И !
                Някой да е виждал изгнил кош на 408 И!???
                Ама браво на колегата!Поне ни научи що е то киселина, основа и как действат!
                Експериментите продължават!
                Евала!
                На където и да се въртиш, задника ти пак ще е отзад!
                Интелектуален кръг БКАР.sigpic Няма тема, която да не превърнем в плюскане и пукница.

                Comment


                • #9
                  Първоначално публикувано от Gosheto30v6 Покажи съобщение
                  Чесно да ви кажа сьм имал и мн.изгнила и мн.здрава без грам рьжда 33-ка,и всичките като се сетя като ги вдигам на крик все трудно им се отваряха вратите,маи са доста мекушави,с тьнки ламарини,леки са и затова и си вьрвят,ама напити ли ги рьждата........
                  На моята и бях заварил при смяната на праговете,квадратен профил 30 мм по цялата дължина на прага.Вече нямаше никакво кривене и крика си го слагах където си поискам.Е малко се отежнява но тя не беше за състезания.
                  вече без Алфа,но да видим до кога!

                  Comment


                  • #10
                    Това за 30х30 профил и аз съм го мислил ама как точно и къде точно си го заварил , дай малко повече подробности ако ти се занимава.
                    Ако съдбата ти обърне гръб-изчакай я да се наведе.....
                    Звукът може да бъде
                    описан само така: представи си смесица от бръмченето на Nascar-Chevys и пакистанска свиня-майка

                    Comment


                    • #11
                      Aми къде,отдолу,отзад по ръба на прага от вътрешната страна само ще трябва да си преместиш тръбичките ,че от лявата страна минават точно там.
                      вече без Алфа,но да видим до кога!

                      Comment


                      • #12
                        Много интересна и ползотворна информация !!!
                        Благодаря !!!
                        Винаги споделената информация от кадърни и умни хора е от полза за всички
                        -Аз си мисля нещо, мисля си .
                        -А защо ?? Не мисли просто се наслаждавай !!!
                        Alfa Romeo-eдинственият начин да бъдеш различен !!!

                        Comment

                        Working...
                        X